Undervisningskulturen i Kina

Gruppearbejde er yt, individuelt arbejde er in. I Kina arbejder man mere individuelt end i gruppearbejde, da det via individuelt arbejde er nemmere at vurdere elevernes præstationer. Eleverne synes gruppearbejde er anderledes, men sjovt.

Jeg har både observeret andres lærers lektioner, men også tilføjet inputs fra mine egne lektioner her på universitetet.

Det er sjældent at eleverne har bøger med til undervisningen. Undervisningen i Kina foregår stadig som gammeldags tavleundervisning, men lærerne er begyndt at implementere mere og mere it i form af PowerPoint præsentationer.

Når eleverne ikke har bøger med i skole, hvad bruger de så i lektionerne? Eleverne bruger bl.a. deres mobiltelefon som ordbog, og jeg har flere gange set eleverne bruge Google Translate til at oversætte hele sætninger, det giver nogle sjove engelske sætninger. Google Translate er et fy ord i den danske undervisning, men i Kina er det et godkendt og accepteret program. Udover det bruger de kinesiske elever papir og blyant til notater, og deres kloge hoveder, som der kan huske ALT.

Når elevere arbejder selv, er der helt stille i undervisningslokalet, musestille, og det er muligt at høre selv den mindste bevægelse fra en af eleverne. De kinesiske elever er generelt utrolig flittige, der er dog enkelte elever, som sidder og halvsover på bagerste rækker. – Det er endda muligt at høre pigerne lave grønne hakkere, når det kriller i halsen (Ikke noget der imponerer den danske lærer! – Men det er normalt i den kinesiske kultur.)

Der er ingen privatsnak i undervisningstiden, kun koncentreret arbejde. Jeg er som dansker, meget imponeret over hvor målrettet og fokuseret eleverne er på at lære noget, også når jeg forsøger at lære dem dansk. Måske det danske uddannelsessystem er skruet forkert sammen? Jeg ved i hvert fald at der sidder rigtig mange og hygger i hjørnet på Handelsskolen. De ville ikke kunne overleve en dag i Kina.

De studerende, som jeg har med at gøre, er engelsk studerende, også kaldet English Major. De engelsk studerende er stort set kun piger, og det samme er gældende for lærerne her på stedet. Alle lærere er hunkøn undtaget af to udenlandske lærere, Ben og jeg. Der er pt. 3 udenlandske lærere her på skolen, en fra USA, en fra Canada og en fra Philippierne.

Som elev sidder man på et træbræt, som vi kender det fra da min morfar gik i skole, meget gammeldags, men det virker. Man har et bord på ca. 50 x 70 cm, hvor man frit kan boltre sig, men pladsen er træng for en dansker, jeg kan ikke sidde normalt ved sådan et bord. Klasselokalet er piv utæt, vinduerne og dørene åbner hele tiden, der er konstant gennemtræk og eleverne sidder stadig med vinterjakker på.

Jeg har lagt mærke til at de finere piger i Kina, hele tiden render rundt med spritservietter for at gøre stole og borde rene, inden de selv sætter sig ned. Pigerne går meget op i hygiejne og renlighed, og ønsker ikke at modtage bakterier eller skidt fra en anden.

Hvad laver en kinesisk lærer, når eleverne er sat i gang med individuelt arbejde?
En kinesisk lærer har tid til at tjekke mail, spille lidt 7-kable eller surfe på internettet, men det sker altid sådan eleverne ikke ser det, og skulle de se det – sker der ingenting, for det ligger ikke til den kinesiske kultur at hænge læreren ud, eller svare igen. Kinesere er meget høflige.

Hvad laver jeg så, mens de skal lave individuelt arbejde?
Jeg skal være ærlig at sige at jeg små snakker nok lidt med eleverne. Eleverne har rigtig mange spørgsmål om hvad jeg er for en fyr, hvad jeg har lavet og generelt om Danmark og det danske uddannelsessystem, om vi har lige så meget tests som dem.
 




Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *