Tiden flyver af sted. Jeg har været en del udendørs på det sidste, og som tiden går, bemærker man mere og mere. I øjeblikket er det mest irriterende problem den smok, forurening, der er i luften. Jeg har problemer med at trække vejret, når jeg går rundt udenfor, det svirrer i øjnene og ens snot bliver helt sort. Jeg har tilføjet nogle billeder til dette indlæg for at illustrere noget af den smok, som jeg oplever. På billederne er der over 20 grader, og høj solskin, men på grund af forureningen ser der meget overskyet ud. Det er meget tørt i byen, og det regner sjældent, og der er vindstille, så de perfekte forhold for at forureningen bliver hængene i noget tid endnu.
Jeg så i dag mit første trafikuheld, ingen personskade, kun materiel skade! Dette lyder lidt mærkeligt at jeg vil skrive hjem om et trafikuheld. Men kinesere kører som sindssyge! Der er ingen trafikkultur, som vi kender det fra Danmark, alle kører bare – Rødt lys regnes ikke for noget, så længe du trutter lidt i hornet og gasser lidt op. Bremserne virker på alle biler, de bliver i hvert fald jævnligt testet. Møder man en person, som man kender i vejkanten, er det ikke unormalt at stoppe bilen for at snakke med vedkommende, også selvom man fylder 2 vejbaner ud af de 5 – De andre trafikanter kører blot udenom. Det sker også, at man ser biler kører mod færdselsretningen, fordi det er nemmest i forhold til hvilken retning de selv skal. Hver eneste gang jeg skal krydse en vej, løber jeg over for at være sikker på at komme sikker i ”land”, men selv på fortovet er man ikke fredet.
På fortovet er der cykler og er trafikken tæt på vejene, kører der også biler på fortovet. De værste i trafikken er taxichauffører, og som en af kineserne selv fortalte ”Time is money”. – så hvorfor os spilde tiden på at komme sikkert frem? Der skal køres stærkt og tjenes penge. Det er ikke unormalt at taxier kører 120 km/t inde i byen (Centrum, blandt rigtig mange mennesker).
Reglerne i trafikken angående biler fungerer sådan at man hele tiden skal vurdere: Hvilken bil, som der kører hurtigst, og den der kører langsomt skal altid holde tilbage. Det gælder uanset om den ene kører 120 km/t og den anden 100 km/t, så er den altid den med 100 km/t der skal bremse. – Hvordan afgør de så det når det engang imellem går galt? Ja, det gør en uafhængighed politimand, der bare kigger forbi og vurderer sagen ud fra hans hoved. Vurderer politimanden herimod at man er lige gode om ulykken, og man bare optager unødig plads i trafikken kan man få en bøde for at forstyrre trafikken. – Så at køre bil i Kina er langtfra det samme som i Danmark, uanset om man er gående eller kørende i taxi frygter man altid for sit liv.
Det tætteste jeg har været på en ulykke er i en taxi, hvor taxichaufføren kyssede kofanger med en anden trafikant. Her kørte begge videre, som om intet var sket, der var en lille bule i begge biler. Men ikke noget, der bekymrede kineserne. Bilerne herover er generelt meget flotte på afstand men kommer man tæt på er de fyldt med ridser og buler, selv de nye store Audi’er.
Et tip, som jeg fik fra en af kineserne: Hvis jeg ønsker at køre bil i Kina, skal jeg have en ordenligt bunke kontanter med, så jeg kan bestikke dem jeg måtte køre ind i under min færden.
Den anden dag, da jeg var på vej til supermarkedet blev jeg stoppet af kinesisk tv. De ville høre hvem jeg var, hvad jeg levede i Kina, hvor jeg kom fra og om det var i orden at de lavede et lige interview med mig. Jeg ved ikke om interviewet er blevet bragt i kinesisk tv, og jeg har min usikkerhed – idet kameramanden ikke var særlig høj, så kameraet pegede næsten lodret op for at filme lille Alexander – Det var vidst godt at det kun var et lille interview på et kvarter, så den lille tv-mand ikke fik hold i nakken.
En anden ting, der kun er mulig i Kina (Only in China) er at serviceniveauet så højt. Der går under 10 minutter, fra jeg bestiller en 5 Gallon vanddunk (18,9 liter) over telefonen, til den står monteret og afkølet i min lejlighed. Prisen for denne service? Hele herligheden med Express service, hvilket jeg ikke betalte ekstra for, koster kun 6 Yuan. – HELT UTROLIGT?!
Jeg besøgte i mandag aften Yanshan University. Yanshan Universitet er nabouniversitet til E&A College, der hvor jeg bor og arbejder. Yanshan universitet har mere end 45.000 studerende, og dækker over et meget stort areal, jeg vil nærmere sige et areal! Det tager flere dage at besøge hele universitetet. På universitetet afgår der hele tiden interne busser, der er klar til at fragte dig rundt på skolen, sådan man hurtigere kan komme fra øst-afdelingen til vest-afdelingen. Dette universitet er KÆMPE!
Jeg bør nok tilføje at kineserne gør meget ud af at bygninger og områder skal se meget store ud, så en del af bygningerne er tomme, da det giver et bedre ry at være stor – Det er næsten bedre end at være god.
Men grunden til at jeg besøgte stedet var for at smage deres køkken, der er 4 kæmpekantiner + diverse mindre spisearealer. Hver kantine har sin smag, alt efter hvilken kinesisk provins kantinen tilhører.
Efter et svært valg blandt de mange valgmuligheder blev aftensmaden bestemt. Min aftensmad skulle være menuen med ris, grøntsager (en masse forskellige), kylling og let sovs hertil. Menuen er illustreret på billedet nedenunder. Hele menuen koster kun 6,5 Yuan, og selvom jeg normalt spiser en del, kunne jeg ikke spise dette måltid op. Jeg forsøgte hårdt, men måtte levne noget af maden. Jeg havde mavepine om aftenen, da jeg simpelthen havde spist for meget. Det er helt utroligt hvad man kan få for penge i Kina sammenlignet med Danmark, og maden smagte rigtig godt, dejlig krydret.
Lækker og spændende læsning, virkelig interssant at følge med i din færden.
Skønt, glæder lillebror sig til at komme til Kina
Store ord fra en lillebror!!
Tak for de fine ord Lillebror, vi ses snart sammen med resten af EUC Nord.
Kineserne er ved at gå i panik over I alle sammen kommer, de vil nødigt have at I kommer til at kede jer.
Vi ses inden længe, pøj pøj med terminsprøverne.
Hej Alex.
Hvor lyder det bare spændende det hele.
Trafikkulturen er meget lignende mend den, vi oplever på Zanzibar/Dares Salaam. Der køres som en gal og overhales på steder, hvor udsynet er alt for dårligt – hvis der skulle komme en modkørende mens der overhales, trækker bilerne bare ud og gør plads. Smart nok.
Glæder mig til at høre mere fra din kinesiske færden.
– Troels