Turen til Ningbo

Lørdag morgen tog jeg det meget tidlige morgentog fra Shanghai til Ningbo. Jeg gik fra hotellet lidt over 05.00 om morgen for at komme gennem metroen. Myldre trafikken, selv på en lørdag, var så småt begyndt at tage fat, jeg skulle ligeledes have hentet togbilletten, inden toget afgik kl. 07:00.

Ningbo er en kystby med meget skibstrafik og produktion ligesom Qinhuangdao. I Ningbo er der mere end 8 millioner.

Toget var et af Kinas meget hurtige toge, der nåede helt op på 350 km/t på visse strækninger, og efter to små to timer var jeg i Ningbo.

I Ningbo mødtes jeg med min fætter og hans kæreste, der bor og arbejder i byen. Jeg fik yderligere set noget af byen, en masse spændende gader, bydele og min fætters arbejdsplads.

Jeg var også oppe i en af byens mange høje bygninger, hvor jeg havde overblik ud over det meste af byen. Fra udkigstårnet, og efter det som jeg havde set i Ningbo forinden, kunne jeg hurtigt slå fast: Ningbo er en udviklet by, men en by i rivende udvikling! Der bygges og bygges overalt – endda mere end i Qinhuangdao.

Ningbo er en meget pæn by, meget bedre end min hjemby Qinhuangdao, og man kan også mærke at folk tjener mere – bygningerne er pænere og højere, folk gør mere ud af sig selv, og man ser ingen ladcykler, hvor man i Qinhuangdao ser dem overalt – I Ningbo bruger de biler som transportmiddel.

Ningbo er mange stadier foran Qinhuangdao rent udviklingsmæssigt. I Ningbo ser man også flere udlændige i Ningbo, hvor det stadig er en sjældenhed i QInhuangdao. I Qinhuangdao hilser man ligefrem på hinanden, hvis man møder en udlænding på gaden.

 

På grund af den nationale ferie, var det begrænset med sæder på vej hjem – Først var alle tog helt udsolgt, inden billetdamen forbarmede sig over at jeg ikke kunne komme hjem til Shanghai, så hun fandt et sæde –dog i et af de langsomme toge – der dog stadig kører små 200 km/t, men ulempen er at det skal holde tilbage for de andre tog og stoppe ved samtlige stationer.

Prisniveauet er også anderledes på dette tog, under halv pris, hvilket betyder at der nogle helt andre personer med toget.

I den togvogn som jeg sad fra Ningbo til Shanghai var Farmer-kupen, det vil sige at alle arbejderne fra landet var med. Jeg tror ikke at de har set skyggen af et bad i meget lang tid, DER STANK UTROLIG MEGET! – så er der lige pludseligt langt fra Ningbo til Shanghai, jeg kom ind til Shanghai togstation ved midnatstid, og tog herefter en taxa ud til hotellet, da metroen lukker ved 22:30-tiden.

[print_gllr id=1159 display=short]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *